lørdag 6. november 2010

Vippen

Uffda. For dere som ikke kjenner meg så godt, så er jeg veldig utålmodig. Klarer jeg ikke noe på de 3 første forsøkene blir jeg like utålmodig og rastløs som en 5 år gammel unge. Så lenge jeg har folk rundt meg som hjelper og har troen på ting, klarer jeg også å få det. Men er jeg alene eller med folk som er like utålmodig som meg, går det rett vest.

På torsdag var jeg og trente med Mio. Vi har nemlig meldt oss på uoffisiell agilitykonkurranse tirsdag 23. november. Mest for øvelse på det å være med på et stevne; masse folk, hunder, lyder og mye forstyrrelser. Så langt tenkte jeg aldri med Domino, for han var så rolig. Mio, derimot.. Tror vi har godt av å prøve oss på et "liksom-stevne" begge to!

Og her kommer problemet. Mio er ikke såå glad i vippen. Når vi først begynte å trene vinglet han noe fælt og datt av. Dermed fikk han helt skrekken. Etter det har vi lokket og lurt, og kommet veldig godt fremover. Etter han fikk skrekken og vi måtte begynne helt fra starten av, begynte jeg å rose han så lenge forbeina var oppå feltet opp.I tillegg har vi lært å sitte forbeina på en bøtte, og gå rundt med bakbeina. Dette for å få litt kontroll på bakbeina, så de ikke vingler avgårde på vippen. Jeg har sett positiv fremgang med de to treningene.

Nå går han på vippen. Hvis jeg går tett inntil eller holder i halsbåndet, så hopper han av i det den vipper ned. Han hopper alltid til høyre. Går jeg ved siden av og holder, så "tipper" hele kroppen hans til høyre når den dunker i bakken. Når vippen er nede får han igjen balansen. Går jeg på høyre side av vippen uten å holde, så blir han på vippen til den er i bakken og så løper av (til høyre). What to do? Mio er ikke interessert i godbiter. (Selvfølgelig, vi har våre dager der vi sluker alt vi får). Ikke pølser, ikke fiskekake. Men ball. Pipeleker og ball, er kjempespennende! Hvordan i all verden skal jeg lære han vippen med ball? Og hvordan skal jeg få han til å bli på vippen uten å hoppe/dette til høyre?

Herlig med svar! :-)




10 kommentarer:

  1. Bildene forvirrer meg en smule- hvor er det du trener? Kjenner ikke igjen bakgrunnen bak mønet...
    Men ja, som Inger E sier, still i konkurransen men hopp over mønet. Når man stiller med grønn hund er det bedre å legge tingene til rette slik at man går ut med en positiv opplevelse. Og en disk kan jo smake riktig så bra når en vet at en gjorde det av de rette grunnene. Og ikke fordi en dreit seg ut på banen ;)

    SvarSlett
  2. Ups, tips ja... Nå når du går vippen, av det du skriver høres det ut som om du nå gjør det alene. Kanskje du skal ha en på andre siden av vippen PLUSS en som kan føre vippen ned. Fullstendig på babystadiet (der Flipsen og jeg er faktisk).

    SvarSlett
  3. Ja, det kan være lurt. Takk Vala :)
    De to øverste er i Stavanger, og det nederste er tatt i ballbingen her på feltet hos meg :)

    SvarSlett
  4. Jeg har to forslag:

    1.
    Lære Mio target/musematte. Man kan belønne med lek også, ville belønt med draleke for eks. Da fokuserer han på targeten og ikke på vippen. Han må først læres target av vippen, og når han forstår hva targeten betyr kan du overføre den til vippen.

    2.
    Bruke ball/draleke som target i enden av vippa. Jeg brukte skål med godbiter oppi ved enden, du kan like godt etstatte godbitene med en ball. Samtidig støtter du ham ved å gå ved siden av.

    Jeg tror du må bygge mer positive assosiasjoner når vippen vipper ned og ikke bare for å trø på vippen som du har gjort tidligere. Han forstår nå at å trø på vippa går bra, men når den vipper er det ikke helt ok (enda).

    Det at han hopper til siden kan det være mange årsaker til. Har du forsøkt å variere plasseringen din i forholdf til Mio (foran ham, bak ham, nærmere han, lengre fra ham, på høyre side, på venstre side osv)? :)

    SvarSlett
  5. Takk Isabelle :)

    1. Skal jeg ta legge targeten oppå vippen, på midten, til å begynne med? For han ser ikke targeten på bakken når han går oppover vippen. Vi har begynt litt med musematte, men siden jeg ikke er sånn superflink på det har vi ikke kommet så langt :-) Hvordan trener jeg det videre?

    2. ball som ligger i ro er ikke så gøy, men hvis vi kaster ball får han ikke helt med seg hva han gjør for å fortjene ballen :/

    Hvordan gir jeg positive assosiasjoner til selve vippen? Godbiter er jo ikke interessant, og ball er ikke gøy med mindre den blir kastet (og vi dermed løper av vippen).

    Jeg har prøvd alle posisjoner, og han hopper alltid av, og alltid til høyre. he he

    SvarSlett
  6. Nå skrev jeg et langt innlegg, men innså det er lettere å skrive slik som dette:

    Oppskrift for innlæring av vippe (med stående felt)

    Du trenger:
    En stk hund
    En stk hjelper
    En stk musematte
    En stk klikker (jaja, du kan bare si bra også)
    En stk Lene
    En stk vippe
    En stk ball (gjerne med tau = drakamp)

    Man tar først å lærer hunden å gå til target ved å legge target i bakken og klikke/si bra når hunden ser på target. Belønning (ball) SKAL komme direkte etter klikk/bra.

    Deretter øker man vanskelighetsgraden til man har en hund som klasker poten evnt dytter snuten i target hver gang den blir presentert target. Belønning skal skje uavhengig om man "klikket" feil eller sa bra til noe som egentlig ikke var så bra. Hunden skal synes det er forbanna kult med denne musematta!

    Det neste man gjør er å generalisere targten. Man tar med både hund og target (jeg behøver vel ikke si belønning=P) ut i det fri, gjerne hvor innlæring av vippen skal foregå senere.

    Når man kan med trygghet si at musematten er generalisert er det på tide å forflytte musematten til vippen. Dersom hunden har vært eller viser redsel for vippen, ta frem hjelperen din å ha denne til å holde vippen når hunden går over slik at det ikke kommer et høyt smell.

    Vis hunden tydelig musematten mens hunden står ved begynnelsen av vippen og legg deretter musematten på "toppen" av vippen, dvs andre enden av vippen. Ikke led hunden over, men la den gå på eget intitativ. Støtt gjerne hunden forsiktig ved å holde i halsbånd (sele er et godt alternativ mener jeg) å la den søke targeten selv. Har du lært inn targeten grundig og godt nok vil hunden søke target (vippen blir samtidig som hunden går over løftet forsiktig ned)og belønningen kommer så fort vippen er i bakken!

    Du kan også lære hunden at den må stå på/ved target i x antall sekunder før belønning kommer dersom det er stående felt du ønsker :)

    Jeg tror at denne metoden kan være med på å lære Mio fokus fremover og bedre kroppskontroll. Samtidig får du ikke den forbanna syke borderen som bare "higger" etter ballen. Det er derfor jeg ikke kaster ball lengre, men kun bruker draleke, det er hos meg det er kult å være. Så også en drastisk forbedring på svingene hennes da jeg sluttet å kaste ball. Det er tross alt naturlig for BCene å "jage" de store svingene rundt "oss" sauer :P

    Et annet tips er at den personen som hjelper deg med å løfte vippa sakte ned også går på høyre side hvor Mio hopper ned. Slik at det blir en "tunnel" på vippen som han følger.

    Ozzie (kjæresten til Bella:P) har også samme problem med å "hoppe" til siden på felthindere. Han går rett fram helt til slutten hvor bakbeina hans hopper til siden og deretter hele overkroppen hans også. Vi brukte "doggie zen" sånn type du setter skål med godbit i enden av felthinderet. Er en form for target dette også, men ettersom du ikke tror det er kult nok med godbiter tror jeg musematte med ball er bedre.

    Hele poenget med den er at Mio skal tenke: Åååkei, hvis jeg bare løper til den dingsen der å venter pittelitt kommer det en ball susende min vei!!!! Altså, han forbinder targeten med lek og moro :D

    SvarSlett
  7. Geniaaalt Isabelle! Angrer ikke et sekund på denne bloggen, dette er akkurat slik jeg vil.

    Tusen takk frøken! Skal prøve alt det du har sagt :) Gleder meg mye!

    I morgen blir det shopping etter ball med tau, fått flere tips om det. EG GLER MEG.

    Btw! Maia sa jeg måtte lære Mio å stå på en bøtte. Vi har fått forbeina på den, men bakbeina... what to do?

    SvarSlett
  8. det kan også være lurt å trene mio til å gå opp på ting som vingler, f eks kan være en kvadratisk plate med f eks en pinne over? eller alt som han kan stå på, ulike underlag så løsner d der av seg selv;) stå på lene mor du har rktig tankegang på mange ting ;)

    SvarSlett
  9. pinnen skal være under den kvadratiske platen;)

    SvarSlett